2022年6月27日月曜日

無償版G Suiteを使い続けるために

個人用途なら使い続けられることになった無償版G Suite。
まだ何の手続きもしていない場合には簡単に手続きできるのですが、
早まってすでに有料版に移行してしまった場合にはどうするの?
答えは
If you transitioned to Google Workspace after January 19, 2022 and used G Suite legacy free edition for personal use, you can contact Support.
です。
なおcontact Supportをクリックしても大した内容は出てきません。

ともかく、Gmailにそのドメインの管理者アカウントでログインして
管理コンソールを開き、右上の[円で囲んだ?]をクリックしてみます。
すると[ヘルプ アシスタント]ウィンドウが開くのですが、
気の利いたことに[I used G Suite legacy free for personal use]なる
ボタンがそこに存在します。ということでそれをクリックすると
メッセージが表示されるので
さらに[I used G Suite legacy free for personal use]をクリック。
通知更新を登録しています…
まもなく更新通知メールをお届けします。
と表示され、以下のようなメールが届きました。やった。
件名 : [Case #******** Creation Request] Your Google Workspace case request has been received


Hello ******** ********,

We have received your request and a new case #******** has been opened. If you have any questions or require assistance, please reply to this email to contact Google Workspace Support.

Thanks for choosing Google Workspace.

—The Google Team

ところが1ヶ月経っても何の変化もなし。
管理コンソールの[お支払い]メニューの[管理]を開いても、
契約は"Google Workspace Business Starter"のまま。
このままでは料金がかかってしまいます。

で、取り敢えずもう一度
[I used G Suite legacy free for personal use]
をクリックしておきました。
するとまた前述のメールが届いたのですが、
その数分後に以下のメールが届いたのでした。
件名 : [Case Action Advised] Your Google Workspace case #******** : "I used G Suite legacy free for personal use" has been updated and requires your attention


Hello ********,
Your Case #******** for Google Workspace has been updated.

Case Subject: I used G Suite legacy free for personal use

Case Comment :
After reviewing the information you provided, we believe that you may be affected by an issue we've become aware of: If you transitioned to Google Workspace after January 19, 2022 and used G Suite legacy free edition for personal use, identify as a non-business user. Here are some details about the issue:

Affected Product(s):
Admin Console

Status:
New

Description:
If you transitioned to Google Workspace after January 19, 2022 and used G Suite legacy free edition for personal use, identify as a non-business user.

Workaround:
There's no workaround available at this time, but we'll let you know if we learn of one.

Current update:
At 2022-05-16 15:00 UTC (1 month ago):
You are receiving this email because you have used the Support Assistant to opt-in to an alternative Workspace experience at no cost. This option is only available to customers who were previously on G Suite legacy free edition and are using Workspace for personal use.

This email serves as confirmation that you have opted-in and there is no further action needed at this time.

For next steps:

You can continue to enjoy your Google Workspace edition for no cost. You will not be billed for your Google Workspace account for the foreseeable future

Thank you!
Google Workspace Support

Please review your case and take any actions as requested. If you have any questions or require immediate assistance, please reply to this email to contact Google Workspace Support.


Thanks for choosing Google Workspace.
—The Google Team
"For next steps:"の部分を見る(Google翻訳による訳)と、
引き続き無料でGoogleWorkspaceエディションをお楽しみいただけます。近い将来、GoogleWorkspaceアカウントの料金は請求されません
ということなので、これで手続きは完了したようなのですが、
契約は"Google Workspace Business Starter"のまま。
"Google Workspace Business Starter"のままで無料なのかな?
うーん、よくわからん。

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